Descarcati Flash Player pentru a vizualiza continutul .
Image 1 Title
Image 2 Title
Image 3 Title
Image 4 Title
Image 5 Title

AcasaServiciiAvantajeCarieraPortofoliuCautareContactCodul Fiscal 2014
Acasa arrow Info Utile arrow Modificari ale Codului fiscal si ale Codului de procedura fiscala, de la 1 mai 2009
Servicii
Preturi
Noutati Legislative
Legislatie
Stiri
Info Utile
Programe - Declaratii
Etape infiintari societati
Link-uri utile
Coduri CAEN Rev.2
Codul Fiscal 2014
Codul Fiscal 2013
Codul Fiscal 2012
Codul Fiscal 2011
Cod Procedura Fiscala
Legea 31/1990
Legea 31/1991
Legea 64/1995
Legea 441/2006

Modificari ale Codului fiscal si ale Codului de procedura fiscala, de la 1 mai 2009

Potrivit Rectificarii publicata in M.O. 254/16.04.2009, prevederile fiscale ale acestei ordonante de urgenta vor intra in vigoare la data de 1 mai 2009.

Principalele modificari aduse Codului fiscal si Codului de procedura fiscala sunt:

1. Modificari privind impozitul pe profit datorat
– s-a introdus impozitul minim care trebuie platit indiferent daca se realizeaza sau nu profit
 
Astfel, potrivit O.U.G. nr. 34/2009, toti contribuabilii, persoane juridice romane platitoare de impozit pe profit, au obligatia sa plateasca un impozit minim, stabilit in functie de veniturile totale inregistrate in anul anterior, in cazul in care acestea nu realizeaza profit impozabil in anul curent, sau impozitul pe profit calculat este mai mic decat cel minim prevazut de prezenta Ordonanta de urgenta.

Impozitul minim datorat va fi stabilit in functie de veniturile totale inregistrate la data de 31 decembrie a anului precedent, astfel:

- pentru venituri totale anuale intre 0 - 52.000 de lei – impozit minim anual de 2.200 de lei;
- pentru venituri totale anuale intre 52.001 - 215.000 de lei – impozit minim anual de 4.300 de lei;
- pentru venituri totale anuale intre 215.001 - 430.000 de lei – impozit minim anual de 6.500 de lei;
- pentru venituri totale anuale intre 430.001 - 4.300.000 de lei – impozit minim anual de 8.600 de lei;
- pentru venituri totale anuale intre 4.300.001 - 21.500.000 de lei – impozit minim anual de 11.000 de lei;
- pentru venituri totale anuale intre 21.500.001 – 129.000.000 de lei – impozit minim anual de 22.000 de lei;
- pentru venituri totale anuale de peste 129.000.001 de lei – impozit minim anual de 43.000 de lei;

Cotele forfetare de impozit vor intra in vigoare incepand cu trimestrul al II-lea al acestui an. Practic, incepand cu acest trimestru, toti contribuabilii ar trebui sa plateasca cel putin impozitul minim, chiar daca acestia inregistreaza pierdere sau valoarea veniturilor lor este 0 in acest trimestru.

De exemplu, in cazul in care un contribuabil nu a realizat nici un fel de venituri in anul precedent sau veniturile totale ale acestuia au fost de pana la 52.000 lei impozitul minim datorat de acesta in anul urmator ar fi de 2.200 lei. Totusi, pentru anul 2009, impozitul minim se va calcula doar pentru perioada mai – decembrie, prin impartirea impozitului minim, determinat functie de veniturile anului anterior, la 12 si inmultirea cu 8. Astfel, impozitul minim datorat de catre un contribuabil care in anul anterior a avut venituri de pana la 52.000 lei pentru trimestrul al II-lea al anului 2009 va fi in valoare de cel putin 367 lei, aceasta valoare fiind calculata pentru lunile mai – iunie 2009 . In cazul in care impozitul pe profit calculat potrivit prevederilor Codului fiscal pentru trimestrul al II-lea va fi mai mare decat 367 lei, contribuabilul va datora bugetului de stat impozitul cu valoarea cea mai mare.

Pentru trimestrele III si IV acest contribuabil va datora un impozit minim de 550 lei/trimestru, in cazul in care in anul 2009 acesta realizeaza pierdere sau impozitul pe profit calculat pentru aceste trimestre potrivit Codului fiscal este mai mic decat valoarea minima.   
 
Potrivit proiectului de norme metodologice, contribuabilii infiintati in cursul anului nu vor fi obligati sa plateasca impozitul minim (cotele forfetare) in anul in care acestia se infiinteaza la Oficiul Registrului Comertului, insa acestia sunt obligati la determinarea impozitului pe profit in conformitate cu prevederile Codului fiscal.

Totusi, societatile care se infiinteaza ca urmare a operatiunilor de reorganizare (fuziune sau divizare) sunt obligate sa ia in calcul, pentru determinarea impozitului minim datorat,  veniturile societatilor din care acestea s-au desprins sau pe care acestea le-au preluat. Astfel, daca un contribuabil s-a infiintat prin fuziunea a doua sau mai multe societati, pentru determinarea impozitului minim datorat, veniturile totale anuale vor fi veniturile insumate ale societatilor participante la fuziune, inregistrate la data de 31 decembrie a anului precedent. In cazul divizarii, se vor lua in calcul veniturile inregistrate in anul precedent de catre societatea din care s-a desprins, proportional cu valoarea activelor si pasivelor transferate, conform proiectului de divizare. 
 
Prevederile privind impozitul minim datorat nu se aplica societatilor aflate in inactivitate temporara inscrisa la Registrul Comertului, conform prevederilor art. 237 din Legea 31/1990 privind societatile comerciale. In cazul in care societatea intra in inactivitate temporara in cursul anului, aceasta este obligata sa plateasca cel putin impoztul minim pentru perioada cuprinsa intre inceputul anului si data cand este inregistrata la Registrul Comertului cererea de mentiuni. Similar se procedeaza si daca o societate iese din inactivitate in cursul anului, aceasta calculand impozitul pentru perioada ramasa pana la sfarsitul anului respectiv. 
 
2.Modificari privind impozitul pe venitul microintreprinderilor: - si in cazul microintreprinderilor a fost introdus impozitul minim datorat
 
Potrivit prezentei Ordonante de urgenta, cota de impozitare pe veniturile microintreprinderilor este de 3% in anul 2009, nefiind prevazute cote de impozitare si pentru anii urmatori. Totodata, in cazul in care impozitul datorat de microintreprinderi este mai mic decat impozitul minim anual, (acelasi ca cel prevazut pentru platitorii de impozi pe profit), acestea vor fi obligate la plata impozitului la nivelul acestei sume.
 
 
3. Modificari privind deductibilitatea cheltuielilor – cheltuielile privind combustibilul auto nu vor mai fi considerate cheltuieli deductibile la calculul impozitului pe profit
 
In perioada 1 mai 2009 – 31 decembrie 2010 persoanele juridice platioare de impozit pe profit si persoanele fizice care desfasoara activitati independente nu mai au voie sa deduca cheltuielile privind combustibilul pentru vehiculele rutiere motorizate care sunt destinate exclusiv transportului rutier de persoane, cu o greutate maxima autorizata care nu depaseste 3.500 kg si care nu au mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, aflate in proprietatea sau in folosinta contribuabilului, cu exceptia situatiei in care vehiculele se inscriu in oricare dintre urmatoarele categorii:
- vehiculele utilizate exclusiv pentru: interventie, reparatii, paza si protectie, curierat, transport de personal la si de la locul de desfasurare a activitatii, precum si vehiculele special adaptate pentru a fi utilizate drept care de reportaj, vehiculele utilizate de agenti de vanzari si de agenti de recrutare a fortei de munca;
- vehiculele utilizate pentru transportul de persoane cu plata, inclusiv pentru activitatea de taxi;
- vehiculele utilizate pentru inchirierea catre alte persoane, inclusiv pentru desfasurarea activitatii de instruire in cadrul scolilor de soferi.

In ceea ce priveste vehiculele folosite de persoanele cu functii de conducere si de administrare ale persoanei juridice, vor fi deductibile doar cheltuielile de functionare, intretinere si reparatii aferente autoturismelor folosite de acestea, fara sa mai fie deductibile si cheltuielile privind combustibilul. Cheltuielile de intretinere si reparatie vor fi deductibile limitat la cel mult un singur autoturism aferent fiecarei persoane cu astfel de atributii.
 
4. Modificari privind rezervele din reevaluarea mijloacelor fixe
 
Rezervele din reevaluarea mijloacelor fixe, inclusiv a terenurilor, efectuata dupa data de 1 ianuarie 2004, care sunt deduse la calculul profitului impozabil prin intermediul amortizarii fiscale sau al cheltuielilor privind activele cedate si/sau casate, se vor impozita concomitent cu deducerea amortizarii fiscale, respectiv la momentul scaderii din gestiune a acestor mijloace fixe.

Astfel, in cazul in care o cladire care a fost reevaluata dupa data de 1 ianuarie 2004 este vanduta, rezerva din reevaluare va fi impozitata la momentul scoaterii din gestiune a cladirii vandute, si nu la momentul modificarii destinatiei rezervei asa cum era prevazut anterior. In acest caz, contribuabilii nu mai pot beneficia de amanarea impozitarii surplusului din reevaluare.

5. Modificari privind taxa pe valoarea adaugata – nu mai este permisa deducerea TVA-ului aferent combustibilului si achizitiei autoturismelor
 
Au fost introduse limitari speciale ale dreptului de deducere a TVA-ului pentru achizitia vehiculelor rutiere motorizate care sunt destinate exclusiv pentru transportul rutier de persoane, cu o greutate maxima autorizata care sa nu depaseasca 3.500 kg si care nu au mai mult de 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, cu exceptia vehiculelor care se inscriu in oricare dintre urmatoarele categorii:
- vehiculele sunt utilizate exclusiv pentru: interventie, reparatii, paza si protectie, curierat, transport de personal la si de la locul de desfasurare a activitatii, precum si vehiculele special adaptate pentru a fi utilizate drept care de reportaj, vehiculele utilizate de agenti de vanzari si de agenti de recrutare a fortei de munca;
- vehiculele sunt utilizate pentru transportul de persoane cu plata, inclusiv pentru activitatea de taxi;
- vehiculele sunt utilizate pentru prestarea de servicii cu plata, inclusiv pentru inchirierea catre alte persoane, instruirea de catre scolile de soferi, transmiterea folosintei in cadrul unui contract de leasing financiar sau operational;
- vehiculele sunt utilizate in scop comercial, respectiv in vederea revanzarii.

Prin achizitie de vehicule se intelege cumpararea unui vehicul din Romania, importul sau achizitia intracomunitara a vehiculului.

Prevederile referitoare la limitarea dreptului de deducere al TVA-ului pentru achizitia de autovehicule nu se aplica pentru avansurile care au fost achitate inainte de data de 1 mai 2009 pentru valoarea totala sau partiala a vehiculelor rutiere motorizate, daca livrarea acestora intervine dupa data de 1 mai 2009 inclusiv.

De asemenea nu mai este permisa nici deducerea taxei pe valoare adaugata aferenta achizitiilor de combustibil destinat utilizarii vehiculelor aflate in proprietatea sau in folosinta persoanei impozabile, cu exceptia vehiculelor prevazute in categoriile anterioare.

Prevederile privind limitarea dreptului de deducere al TVA-ului pentru autoturisme se vor aplica pana la data de 31 decembrie 2010 inclusiv.
 
Potrivit proiectului de norme metodologice, termenii si expresiile referitoare la vehicule au urmatoarele semnificatii:
- vehiculele utilizate exclusiv pentru reparatii si/sau interventii reprezinta vehicule care pot fi inzestrate sau nu cu echipamente tehnice specifice, ce deservesc personalul specializat in vederea repararii bunurilor, precum si cele folosite pentru deplasarea in actiuni de interventie sau in misiuni ce impugn urgent;
- vehiculele destinate exclusiv pentru paza si protectie sunt vehiculele utilizate in vederea asigurarii sigurantei obiectivelor, bunurilor si valorilor, precum si a protejarii persoanelor in conformitate cu prevederile Legii nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor si protectia persoanelor;
- vehicule destinate exclusiv pentru curierarat reprezinta vehiculele ce servesc la primirea, transportul si distribuirea scrisorilor, coletelor si pachetelor;
- vehiculele destinate exclusiv utilizarii de agenti de vanzari reprezinta vehiculele utilizate in cadrul activitatii unei persoane impozabile, de catre angajatii acesteia care se ocupa in principal cu prospectarea pietei, desfasurarea activitatii de merchandising, negocierea conditiilor de vanzare, derularea vanzarii bunurilor, asigurarea de servicii post vanzare si monitorizarea clientilor. Se limiteaza deductibilitatea taxei la cel mult un singur vehicul utilizat de un agent de vanzari. In aceasta categorie se includ si vehiculele test-drive utilizate de dealerii auto;
- vehiculele destinate exclusiv pentru transportul personalului la si de la locul de desfasurare a activitatii reprezinta vehiculele utilizate de angajator pentru transportul angajatilor la si de la resedinta acestora sau locul convenit de comun acord, la locul de desfasurare a activitatii care poate fi sediul angajatorului sau locul unde se desfasoara efectiv activitatea, atunci cand exista dificultati evidente de a gasi mijloace de transport si exista un acord colectiv intre angajator si angajati prin care angajatorul se obliga sa asigure gratuit acest transport.   


6. Modificari privind perioada fiscala din punct de vedere al TVA – persoanele impozabile care platesc TVA trimestrial vor trece la plata TVA-ului lunar in cazul in care fac achizitii intracomunitare
 
In cazul in care un contribuabil care depune decontul de TVA trimestrial realizeaza o achizitie intracomunitara, acesta va trece din luna urmatoare la depunerea lunara a decontului de TVA si implicit va fi obligat la plata lunara a TVA-ului. 

Acesti contribuabili trebuie sa depuna o declaratie de mentiuni la organul fiscal competent, in termen de maximum 5 zile lucratoare de la finele lunii in care a avut loc achizitia intracomunitara.
 
 
7.  Modificari privind accizele – operatorii economici care intentioneaza sa comercializeze sau care comercializeaza en-gross produse energetice trebuie sa se inregistreze la autoritatea fiscala teritoriala
 
Potrivit modificarilor, operatorii economici care intentioneaza sa comercializeze in sistem en-gross produse energetice prevazute la art. 175 alin. (3) lit. a)-e) (este vorba despre benzina cu plumb, benzina fara plumb, motorina, petrolul lampant si gazul petrolier lichefiat) sunt obligati sa se inregistreze la autoritatea fiscala teritoriala conform procedurii si cu indeplinirea conditiilor ce vor fi stabilite prin ordin al presedintelui A.N.A.F. Aceeasi obligatie o au si operatorii economici care desfasoara astfel de activitati la data prezentelor modificari. Acestia trebuie sa se inregistreze in termen de maximum 90 de zile de la data publicarii Ordinului presedintelui ANAF in Monitorul Oficial.  

Nu sunt obligati sa se inregistreze potrivit prezentelor modificari antrepozitarii autorizati si operatorii inregistrati pentru produse energetice.

Desfasurarea activitatii de comercializare de catre operatorii economici care nu se inregistreaza constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 50.000 lei la 100.000 lei si confiscarea sumelor rezultate din aceasta vanzare. In plus, cei care deja comercializeza en-gross produse energetice si nu se inregistreaza in termen de 90 de zile, risca, pe langa amenzile prevazute anterior, si suspendarea activitatii de comercializare a produselor accizabile pe o perioada de 1-3 luni.
 
 
8. Contraventii in cazul declaratiilor recapitulative – sunt prevazute noi amenzi pentru nedepunerea declaratiei 390 sau depunerea acesteia cu date eronate
 
Constituie contraventie nedepunerea la termenele prevazute de lege a declaratiilor recapitulative privind achizitiile si livrarile intracomunitare, sau depunerea acestor declaratii cu sume incorecte sau incomplete si se sanctioneaza cu amenda de 2% din suma totala a achizitiilor/livrarilor intracomunitare de bunuri nedeclarate sau, dupa caz, din diferentele nedeclarate rezultate ca urmare a declaratiilor incorecte ori incomplete.

Anterior acestor modificari, era sanctionata doar nedepunerea la termen a declaratiilor recapitulative, amenda fiind de la 12.000 lei la 14.000 lei.

Nu vor fi sanctionate persoanele care corecteaza declaratiile recapitulative pana la implinirea termenului legal de depunere a acestora sau care, ulterior termenului legal de depunere, corecteaza declaratiile ca urmare a unui fapt neimputabil persoanei impozabile.

Amenda poate fi redusa cu 50% in situatia in care persoana impozabila corecteaza declaratia recapitulativa pana la termenul legal de depunere a urmatoarei declaratii recapitulative.

Aceste prevederi se vor aplica faptelor constatate dupa data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta. Nu se sanctioneaza contraventional persoanele care corecteaza, pana cel tarziu 31 mai 2009, declaratiile recapitulative cu termene de depunere anterioare intrarii in vigoare a prezentei ordonante.

In cazul declaratiilor recapitulative cu termene de depunere anterioare intrarii in vigoare a prezentei ordonante se va aplica amenda cea mai mica, potrivit prevederilor art. 12 alin. (2) din Ordoananta nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor.

 
© 2024 Contabilitate Bucuresti - Contabilitate - Consultanta Contabilitate - Servicii de calitate pentru afacerea Ta !