Descarcati Flash Player pentru a vizualiza continutul .
Image 1 Title
Image 2 Title
Image 3 Title
Image 4 Title
Image 5 Title

AcasaServiciiAvantajeCarieraPortofoliuCautareContactCodul Fiscal 2014
Acasa arrow Stiri arrow Ghid practic: Cum infiintezi o intreprindere individuala si ce taxe trebuie sa platesti la stat
Servicii
Preturi
Noutati Legislative
Legislatie
Stiri
Info Utile
Programe - Declaratii
Etape infiintari societati
Link-uri utile
Coduri CAEN Rev.2
Codul Fiscal 2014
Codul Fiscal 2013
Codul Fiscal 2012
Codul Fiscal 2011
Cod Procedura Fiscala
Legea 31/1990
Legea 31/1991
Legea 64/1995
Legea 441/2006

Ghid practic: Cum infiintezi o intreprindere individuala si ce taxe trebuie sa platesti la stat
Daca intentionezi sa incepi o afacere mica, poti opta pentru infiintarea unei intreprinderi individuale, insa trebuie sa demonstrezi ca ai o calificare in domeniul de activitate pe care ti l-ai ales. In plus, daca acumulezi datorii, atunci vei raspunde in fata creditorilor cu bunurile proprii. In materialul urmator iti prezentam ce etape trebuie sa parcurgi ca sa infiintezi o intreprindere individuala, ce taxe trebuie sa platesti pentru activitatea prestata si cum tii evidenta contabila.

Potrivit OUG nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, intreprinderea individuala este o intreprindere economica, fara personalitate juridica, organizata de un intreprinzator persoana fizica.

Adica, activitatea economica este desfasurata in mod organizat, permanent si sistematic, combinand resurse financiare, forta de munca atrasa, materii prime, mijloace logistice si informatie, pe riscul intreprinzatorului, in cazurile si in conditiile prevazute de lege, se precizeaza in actul normativ.

Etapele infiintarii unei intreprinderi individuale

Pentru a infiinta o intreprindere individuala, viitorul titular trebuie sa intocmeasca documentatia necesara pe care sa o depuna la Oficiul Registrului Comertului de pe langa Tribunalul in raza caruia acesta isi stabileste sediul profesional, la ghiseu, prin corespondenta sau prin biroul de asistenta si reprezentare din cadrul primariilor, a declarat pentru AvocatNet.ro avocatul Delia Cozma, din cadrul casei de avocatura Biris Goran.

Prima etapa, prealabila, in procedura de infiintare o reprezinta rezervarea denumirii intreprinderii individuale, prin depunerea la ORCT a cererii de verificare disponibilitate si/sau rezervare firma (original), completata cu trei denumiri, in ordinea preferintelor si achitarea taxei de registru, care in prezent este de 72 lei, a explicat avocatul.

Dovada de rezervare firma se obtine in cursul aceleiasi zile daca cererea de verificare se depune la ghiseul ORCT, a continuat sursa citata.

Important! Numele intreprinderii individuale se compune din numele titularului intreprinderii scris in intregime sau din numele si initiala prenumelui acestuia, la care se adauga sintagma "intreprindere individuala".

A doua si ultima etapa a infiintarii intreprinderii individuale consta in inregistrarea efectiva la ORCT a cererii de inregistrare si autorizare a functionarii impreuna cu dosarul cuprinzand toate actele necesare pentru infiintarea acesteia, a mai spus Delia Cozma.

Documente necesare infiintarii intreprinderii individuale

Potrivit Monicai Moisin, junior associate in cadrul Biris Goran, dupa ce titularul a indeplinit etapele mentionate anterior, acesta trebuie sa depuna la Registrul Comertului urmatoarele documente:

1) Cererea de inregistrare (original);
2) Dovada verificarii disponibilitatii si rezervarii firmei (original);
3) Carte de identitate sau pasaportul titularilor intreprinderii individuale (fotocopie certificata olograf de catre titular privind conformitatea cu originalul);
4) Documente care atesta drepturile de folosinta asupra sediului profesional/punctelor de lucru (copie legalizata);
5) Daca este cazul, avizul privind schimbarea destinatiei imobilelor colective cu regim de locuinta, prevazut de Legea nr. 230/2007 (completat pe formular-tip, original). Acesta consta in acordul asociatiei (al presedintelui comitetului executiv si/sau al administratorului semnat si stampilat precum si acordul, adica semnatura vecinilor ale caror apartamente au pereti comuni cu apartamentul care constituie sediul profesional, atat pe orizontala cat si pe verticala).
6) Specimenul de semnatura al intreprinzatorului persoana fizica titulara a intreprinderii individuale (original); Specimenul de semnatura al intreprinzatorului persoana fizica titular al intreprinderii individuale se depune la ORCT odata cu cererea de inregistrare si poate fi dat in fata notarului public, in forma legalizata, ori in fata directorului ORCT sau a inlocuitorului acestuia, care va certifica semnatura.
7) Declaratia pe propria raspundere care sa ateste indeplinirea conditiilor legale de functionare prevazute de legislatia speciala din domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protectiei mediului si protectiei muncii (completat formular tip, original).
8) Daca este cazul:

  • precizare din care sa rezulte ca titularul dreptului de proprietate intelege sa afecteze folosinta spatiului in vederea stabilirii sediului profesional al intreprinderii individuale (declaratie, etc.);
  • documentele doveditoare pentru patrimoniul de afectatiune (declaratie pe proprie raspundere);

9) Dovezile privind plata taxelor/tarifelor legale: taxele de registru.

Cu exceptia documentelor de identificare si a celor privind sediul profesional, toate celelalte documente/formulare se distribuie la sediul ORCT sau se pot prelua de pe internet din portalul ONRC - sectiunea formulare offline RC sau de pe site-ul Oficiului National al Registrului Comertului, acestea avand activata optiunea de a se completa direct in calculator, a afirmat Monica Moisin.

Pe langa aceste documente, titularul trebuie sa depuna la Registrul Comertului si acte care sa ateste pregatirea profesionala sau dupa caz experienta profesionala (fotocopii certificate olograf), pentru ca trebuie sa demonstreze calificarea in domeniul de activitate ales, a punctat sursa citata.

Astfel, pentru demonstrarea calificarii titularul intreprinderii individuale poate prezenta unul sau mai multe, din urmatoarele documente:

  • diploma;
  • certificatul sau adeverinta prin care se dovedeste absolvirea unei institutii de invatamant;
  • certificatul de calificare profesionala sau de absolvire a unei forme de pregatire profesionala, organizata in conditiile legii in vigoare la data eliberarii acestuia;
  • certificatul de competenta profesionala (cartea de mestesugar, carnetul de munca al solicitantului, declaratie de notorietate cu privirea la abilitatea de a desfasura activitatea pentru care se solicita autorizarea, eliberata de primarul localitatii respective in mod gratuit, in cazul meseriilor traditionale artizanale);
  • atestatul de recunoastere si/sau echivalare pentru persoanele fizice care au dobandit calificarea in strainatate;
  • atestatul de recunoastere a calificarii dobandite in strainatate, in afara sistemului de invatamant;
  • orice alte dovezi care sa ateste experienta profesionala.

In cazul in care titularul intreprinderii individuale este cetatean strain, acesta, inainte de a depune dosarul la ORCT, va trebui sa obtina de la Ministerul Educatiei echivalarea diplomei/documentelor de studii, a subliniat Monica Moisin.

Durata si costurile procesului de infiintare

Procedura de inregistrare la ORCT dureaza trei zile lucratoare din momentul depunerii la ORCT a dosarului cu actele necesare, in cazul in care acesta a fost corect si complet intocmit, a declarat Delia Cozma.

Totusi, termenul de trei zile se poate prelungi, daca dosarul a fost depus cu documente/informatii lipsa, pentru ca acestea vor trebui completate ulterior.

In ceea ce priveste costurile totale pe care le presupune infiintarea intreprinderii individuale, avocatul citat ne-a spus ca acestea sunt de aproximativ 300 de lei, din care:

  • verificarea si rezervarea denumirii – 72 lei,
  • cazier fiscal – 20 lei,
  • inmatriculare – 90 lei,
  • fond de buletin si fond de lichidare in proportie de 50%, care se adauga taxelor.

In plus, titularul va trebuie sa suporte si costurile cu copii xerox, cu copiile legalizate la notar si, dupa caz, specimenul de semnatura, a adaugat Delia Cozma.

Totodata, daca titularul intreprinderii individuale este cetatean strain, acesta trebuei sa plateasca si taxele privind echivalarea studiilor de catre Ministerul Educatiei, care sunt in valoare de 50 lei.

Important! O intreprindere individuala poate avea angajati cu contract de munca si poate colabora cu alti intreprinzatori, ne-a declarat Delia Cozma. Astfel, potrivit OUG nr. 44/2008, titularul unei intreprinderi individuale, in calitate de angajator persoana fizica, poate angaja terte persoane cu contract individual de munca, inregistrat la inspectoratul teritorial de munca, potrivit legii, si poate colabora cu alte PFA, cu alti intreprinzatori persoane fizice titulari ai unor intreprinderi individuale sau reprezentanti ai unor intreprinderi familiale ori cu alte persoane juridice, pentru efectuarea unei activitati economice, fara ca aceasta sa ii schimbe statutul juridic dobandit potrivit prezentei sectiuni.

Regimul fiscal al intreprinderii individuale

Titularul unei intreprinderi individuale trebuie sa plateasca catre stat atat impozit pe venit, cat si contributii de asigurari sociale la sistemul public de pensii si la cel de sanatate, a declarat pentru AvocatNet.ro Eleni Nucsoreanu, accounting manager Accace.

Daca intreprinderea individuala are angajati cu contract individual de munca, atunci trebuie platite impozite si contributii si pentru acestia, a continuat specialistul Accace.

Impozit pe venit

"Impozitul pe venit se stabileste prin aplicarea cotei de 16% asupra veniturilor impozabile. Baza de calcul a impozitului se stabileste in functie de sistemul de calcul ales de contribuabil (n.r. sistem real sau norma de venit)", a precizat Eleni Nucsoreanu.

In sistemul real (contabilitatea in partida simpla), titularul intreprinderii individuale va determina venitul impozabil ca diferenta intre incasari (venituri) si platile efectuate (cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri), iar evidenta acestora se realizeaza prin Registrul-Jurnal de incasari si Plati.

Potrivit specialistului Accace, daca titularul opteaza pentru impunerea fiscala in regim de norma de venit, atunci trebuie sa stie ca aceasta norma reprezinta un estimat de venit stabilit de organul fiscal pe baza unor criterii specificate de normele metodologice (de exemplu: vadul comercial si clientela, varsta contribuabililor, timpul afectat desfasurarii activitatii, starea de handicap sau de invaliditate a contribuabilului, desfasurarea activitatii intr-un spatiu proprietate a contribuabilului sau inchiriat). In functie de acest estimat se determina impozitul de plata.

Atentie! In cazul in care intr-un an de zile, venitul brut obtinut de intreprinderea individuala depaseste echivalentul in lei a sumei de 100.000 euro, incepand cu anul fiscal urmator, aceasta are obligatia determinarii venitului net anual in sistem real.

Pentru a declara impozitul stabilit pe baza normei de venit, titularul intreprinderii individuale trebuie sa depuna anual declaratia privind venitul estimat/norma de venit (formularul 220), pe baza careia va efectua trimestrial plati anticipate in patru transe egale, a subliniat Eleni Nucsoreanu.

Cei care opteaza pentru impozitarea in sistem real, conform evidentei contabile proprii, vor depune declaratia privind veniturile realizate (formularul 200), astfel avand loc regularizarea diferentelor de impozit, de plata sau de recuperat, a mai spus aceasta.

Contributii sociale

In conditiile in care titularul intreprinderii individuale trebuie sa contribuie atat la sistemul public de pensii, cat si la cel de sanatate, cotele contributiilor pe care trebuie sa le achite sunt:

  • pentru pensii - cota integrala in conditii normale de munca 31,3%;
  • pentru sanatate - cota individuala 5,5%.

"Nu datoreaza contributia de asigurari sociale titularii intreprinderilor individuale care sunt in acelasi timp asigurati in sistemul public de pensii (sunt salariati, pensionari, someri). In baza declaratiilor de venit depuse de contribuabil, organul fiscal calculeaza si emite Decizia de impunere privind platile anticipate (formularul 260). Calculul contributiei se evidentiaza lunar, plata urmand a se efectua trimestrial, in patru rate egale, pana la data de 25 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru", a explicat Eleni Nucsoreanu.

Declaratii fiscale

Titularul intreprinderii individuale va trebui sa depuna periodic la Fisc o serie de formulare, prin care sa raporteze situatia fiscala.

Potrivit accounting manager-ului Eleni Nucsoreanu, acestea sunt:

  • formularul 070 Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere – se depune la inregistrare sau cand apar modificari in vectorul fiscal;
  • formularul 600 Declaratie privind venitul asigurat la sistemul public de pensii – se depune anual pana la 31 ianuarie. In cazul inregistrarii in cursul anului, termenul de depunere este 15 zile de la inceperea activitatii (pentru titularii intreprinderilor individuale care nu sunt asigurati deja in sistemul public de pensii);
  • formulare 392A/ 392B Declaratie informativa privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul anterior – se depune anual pana pe 25 februarie;
  • formularul 200 Declaratie privind veniturile realizate din Romania, pentru fiecare categorie si sursa de venit pentru anul trecut – se depune anual pana pe 25 mai;
  • formularul 201 Declaratie privind veniturile realizate din strainatate, pentru fiecare categorie si sursa de venit pentru anul trecut – se depune anual pana pe 25 mai;
  • formularul 220 Declaratie privind venitul estimat/ norma de venit pentru anul in curs – se depune anual pana pe 25 mai;
  • formularul 112 - Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate, daca titularul II este angajator – se depune lunar, trimestrial;
  • declaratii TVA: in cazul inregistrarii in scop de TVA trebuie depuse deconturile de TVA ( formularele 300, 301, 311), declaratia informativa 394, declaratia recapitulativa 390 VIES – se depun lunar, trimestrial.

In situatia in care intreprinderea individuala are datorii sau penalitati mari pe care nu le poate achita, atunci va raspunde in fata creditorilor cu bunurile personale, a declarat pentru AvocatNet.ro Nicoleta Boaru, corporate services manager Accace.

Potrivit OUG nr. 44/2008, persoana fizica titulara a intreprinderii individuale raspunde pentru obligatiile sale cu patrimoniul de afectatiune, daca acesta a fost constituit, si, in completare, cu intreg patrimoniul, iar in caz de insolventa, va fi supusa procedurii simplificate prevazute de Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei.

"Din interpretarea prevederilor OUG nr. 44/2008, enuntat mai sus, intelegem ca persoana fizica titulara a intreprinderii individuale raspunde cu propria avere pentru toate datoriile contractate de intreprindere, daca patrimoniul de afectatiune al debitoarei nu este suficient pentru acoperirea debitelor", a explicat Nicoleta Boaru.

Evidenta contabila a intreprinderii individuale

Potrivit OUG nr. 44/2008 titularul intreprinderii individuale are obligatia tinerii contabilitatii in partida simpla.

Evidenta contabila aferenta intreprinderii individuale poate fi efectuata fie de catre titularul intreprinderii individuale, fie externalizata unei terte parti, raspunderea pentru organizarea si conducerea contabilitatii revenind titularului intreprinderii individuale, a declarat pentru AvocatNet.ro Loredana Danila, manager KPMG.

Contabilitatea in partida simpla este o contabilitate bazata pe evidentierea incasarilor si platilor, venitul net anual din activitati independente determinandu-se ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri, pe baza datelor din contabilitate evidentiate in Registrul Jurnal de incasari si Plati (cod 14-1-1/b), a explicat specialistul KPMG.

Operatiunile incluse in Registrul Jurnal de incasari si Plati reprezinta baza determinarii impozitului pe venitul net, care poate fi determinat fie in sistem real, fie pe baza de norme de venit.

Astfel, in cazul impozitarii pe baza normelor de venit este necesara completarea in Registrul-Jurnal de incasari si Plati doar a informatiilor referitoare la incasari, a precizat Loredana Danila.

Mai mult, daca intreprinderea individuala a optat initial pentru determinarea impozitului pe baza de norme de venit, atunci aceasta poate solicita ulterior determinarea impozitului pe venitul net pe baza datelor din contabilitatea simpla.

"In acest caz, aplicarea sistemului de impozitare a venitului net in sistem real, pe baza datelor din contabilitatea simpla, este obligatorie pentru intreprinderea individuala pe o perioada de doi ani fiscali consecutivi si se considera reinnoita pentru o noua perioada daca intreprinderea individuala nu solicita revenirea la sistemul anterior", a continuat specialistul KPMG.

Un aspect important referitor la contabilitatea in partida simpla aplicabila intreprinderilor individuale, este acela ca titularul intreprinderii are obligatia inregistrarii Registrului Jurnal de incasari si Plati si a Registrului Inventar la autoritatile fiscale in raza carora se afla domiciliul fiscal al intreprinderii individuale, atat la inceperea activitatii, cat si la incetarea acesteia, a mai subliniat Loredana Danila.

"Registrul Jurnal de incasari si Plati trebuie sa includa toate operatiunile efectuate de catre intreprinderea individuala pe baza documentelor justificative, atat in numerar cat si prin virament bancar. In cazul intreprinderii  individuale inregistrata ca si platitor de taxa pe valoarea adaugata trebuiesc inregistrate sumele incasate sau platite, exclusiv taxa pe valoarea adaugata", a declarat aceasta. 

Potrivit sursei citate, in cadrul contabilitatii in partida simpla, venitul brut este reprezentat de venitul incasat in cadrul unui an calendaristic, indiferent de perioada in care au fost efectuate prestatiile.

De asemenea, nu constituie venit brut si nu se inregistreaza in Registrul-jurnal de incasari si Plati urmatoarele sumele incasate:

  • aporturile in numerar sau echivalentul in lei al aporturilor in natura facute la inceperea unei activitati ori in cursul desfasurarii acesteia,
  • sumele primite sub forma de credite bancare sau de imprumuturi de la persoane fizice ori persoane juridice,
  • sumele primite ca despagubiri si sumele sau bunurile primite sub forma de sponsorizari, mecenat sau donatii.

In ceea ce priveste cheltuielile, sunt admise la deducere numai cheltuielile care sunt aferente realizarii veniturilor si care sunt platite in cursul unui an fiscal, a mai spus aceeasi sursa.

Desfiintarea intreprinderii individuale

Potrivit Monicai Moisin, junior associate in cadrul Biris Goran, desfiintarea unei intreprinderi individuale presupune radierea acesteia din Registrul Comertului.

Pentru efectuarea acestei proceduri sunt necesare urmatoarele acte:

1) Cerere de inregistrare (formular tip), bifata in dreptul solicitarii de radiere (original);
2) Certificat de inregistrare (original);
3) Certificatul(ele) constatator(are) privind activitatile autorizate – original(e);
4) Copie CI;
5) Imputernicire autentica sau, dupa caz, imputernicire avocatiala – in cazul in care titularul nu inregistreaza el insusi dosarul de radiere (original).

Procedura de radiere a intreprinderii individuale dureaza cinci zile lucratoare din ziua depunerii dosarului la ORCT, iar taxa perceputa este de 72 lei, a adaugat sursa citata.


 
© 2024 Contabilitate Bucuresti - Contabilitate - Consultanta Contabilitate - Servicii de calitate pentru afacerea Ta !