Descarcati Flash Player pentru a vizualiza continutul .
Image 1 Title
Image 2 Title
Image 3 Title
Image 4 Title
Image 5 Title

AcasaServiciiAvantajeCarieraPortofoliuCautareContactCodul Fiscal 2014
Acasa arrow Stiri arrow Depunerea online a declaratiilor fiscale este posibila si fara propria ta semnatura electronica
Servicii
Preturi
Noutati Legislative
Legislatie
Stiri
Info Utile
Programe - Declaratii
Etape infiintari societati
Link-uri utile
Coduri CAEN Rev.2
Codul Fiscal 2014
Codul Fiscal 2013
Codul Fiscal 2012
Codul Fiscal 2011
Cod Procedura Fiscala
Legea 31/1990
Legea 31/1991
Legea 64/1995
Legea 441/2006

Depunerea online a declaratiilor fiscale este posibila si fara propria ta semnatura electronica
De cativa ani depunerea declaratiilor fiscale se poate face online prin intermediul unui serviciu de pe site-ul ANAF-ului doar de catre cei care detin un certificat digital calificat. Numai ca, potrivit legislatiei, cu un singur se pot semna declaratii fiscale pentru mai multi contribuabili. In aceste conditii, platitorii de taxe nu mai au nevoie sa detina propria semnatura electronica, pentru a-si depune online declaratiile fiscale, ci pot face acest lucru prin intermediul altcuiva, inclusiv prin servicii online.

Contribuabilii pot depune declaratiile fiscale online prin serviciul "Depunere declaratii on-line" de pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF), utilizand o semnatura electronica obtinuta printr-un certificat digital. Potrivit Ordinului ministrului economiei si finantelor nr. 858/2008, privind depunerea declaratiilor fiscale prin mijloace electronice de transmitere la distanta certificatele digitale se obtin de la furnizorii de servicii de certificare acreditati in conditiile Legii 455/2001 privind semnatura electronica. In prezent, lista furnizorilor de servicii de certificare acreditati, publicata pe Ministerul Comunicatiilor si Societatii Informationale, cuprinde cinci nume.
 
In plus, modalitatea de depunere prin mijloace electronice a declaratiilor fiscale o reglementeaza Ordinul ANAF nr. 2520/2010 privind depunerea declaratiilor fiscale prin mijloace electronice de transmitere la distanta de catre contribuabilii mari si mijlocii, incepand cu cele care au avut termen de declarare 25 noiembrie 2010. Ordinul stabileste ca aceasta depunere este obligatorie pentru contribuabilii mari si mijlocii, inclusiv pentru sediile lor secundare, si optionala pentru restul.
 
Procedura de utilizare a unui certificat digital se face in felul urmator:
  • achizitionarea de la unul dintre furnizorii acreditati a unui certificat digital;
  • inregistrarea, pe site-ul ANAF, la sectiunea „Declaratii electronice”;
  • inregistrarea, pe site-ul ANAF, a documentului de confirmare avizat primit de la firma care a eliberat certificatul; 
  • printarea, semnarea si stampilarea formularului 150 generat in urma inregistrarii documentului de confirmare;
  • formularul 150 completat, in doua exemplare, se prezinta la orice unitate fiscala, impreuna cu actul de identitate al titularului certificatului calificat, in original si in copie, precum si documentul care atesta calitatea titularului certificatului calificat de reprezentant legal al contribuabilului;
  • solicitantului i se va transmite un e-mail prin care i se confirma dreptul de utilizare a serviciului de depunere online a declaratiilor fiscale.
    Pretul unui certificat digital este in jur de 50 euro + TVA, fiind valabil un an. Apoi, pentru a mai avea drept de semnatura electronica, certificatul digital trebuie reinnoit contra unei taxe de pana la 30 de euro + TVA, daca se face la acelasi furnizor si in timp util, maximum 30 de zile inainte de a-i expira valabilitatea. 
     
    Procedura de depunere prin imputernicire 
     
    Exista o prevedere care le permite contribuabililor sa-si reduca din costurile cu certificatul digital. Conform legislatiei, cu un singur certificat se pot semna declaratii fiscale pentru mai multi contribuabilii. In aceste conditii, platitorii de taxe nu mai au nevoie sa detina propria semnatura electronica, pentru a-si depune online declaratiile fiscale, ci pot face acest lucru prin intermediul altcuiva.
     
    Daca titularul certificatului calificat nu are calitatea de reprezentant legal al contribuabilului pentru care se depun declaratiile, atunci acesta are nevoie de un document de imputernicire, autentificat de notarul public. Acest document trebuie sa ateste dreptul titularului certificatului calificat de a semna declaratiile fiscale pentru contribuabil.
     
    Nicoleta Boaru, Corporate Services Manager la Accace, spune ca, in functie de notar, costul de  autentificare al procurii variaza intre 50 de lei si 100 de lei per document. "In cazul societatilor din mediul international, daca procura se semneaza in afara Romaniei, intervin si costuri suplimentare, cum ar fi: supralegalizarea - apostilarea documentului, in cazul in care se semneaza intr-o tara cu care Romania nu a semnat un tratat pentru scutirea de supralegalizare; si traducerea legalizata - de la 20 lei pana la 85 lei pentru 2000 caractere cu spatii, in functie de limba in care a fost redactat documentul", detaliaza Nicoleta Boaru.
     
    In prezent, cea mai intalnita situatie este aceea in care un contabil depune online declaratiile fiscale pentru mai multe companii pentru care presteaza astfel de servicii.
     
    Daniela Popa mai spune ca, in conditiile in care contabilul are deja propriul sau certificat digital, firma care apeleaza la acesta mai suporta doar costurile procurii. "Titularul unui astfel de dispozitiv (n.red. - pentru realizarea semnaturii electronice, odata cu obtinerea certificatului digital, este furnizat si un dispozitivului criptografic) poate fi autorizat pentru utilizarea acestuia in numele mai multor entitati, contabilul fiind cel care se va ocupa mai departe de inregistrarea si activarea serviciul pentru depunerea online a declaratiilor fiscale", explica Daniela Popa.
     
    Ioana Gheorghe, Senior Manager in departamentul Tax Advisory al Mazars, precizeaza ca documentul autentificat de notar poate fi transmis catre autoritatile fiscale si prin posta.
     
    Tarifele practicate de un contabil difera foarte mult in functie de serviciile solicitate si de frecventa cu care sunt prestate acestea.
     
    Servicii de depunere online
     
    In afara de posibilitatea de a colabora cu un contabil, contribuabilii mai au o varianta de a-si transmite online declaratiile fiscale, fara sa detina un certificat digital: serviciile de depunere online prin intermediul unei companii care detine un certificat digital calificat. Asemenea servicii se bazeaza pe aceeasi regula precum in cazul in care contribuabilul apeleaza la un contabil: imputernicirea din partea unui notar.
     
    In plus, pentru a accesa un astfel de serviciu, intai se semneaza un contract de prestari servicii intre furnizor si contribuabil.
     
    Ioana Gheorghe mai spune ca modalitatea de incheiere a contractelor este o chestiune juridica, iar "atat timp cat sunt indeplinite toate conditiile pentru ca un contract sa fie considerat valid, modalitatea in care acesta se poate incheia nu este relevanta, putand fi si online".
     
    Daniela Popa precizeaza ca, in conditiile in care depunerea online a declaratiilor se poate realiza numai de catre persoanele imputernicite direct de catre reprezentantul societatii si, prin urmare, la momentul acordarii acestui drept au fost luate in considerare riscurile asociate unei delegari, "in primul rand, trebuie avuta in vedere confidentialiatatea informatiilor; se intelege ca reprezentantul a acordat incredere delegatului sau ca nu va dezvalui informatiile la care are inevitabil acces. Totodata, depunerea declaratiilor fiscale trebuie sa respecte termenele prevazute de lege, pentru a evita plata amenzilor pentru depunerea cu intarziere. Astfel, pe langa imputernicirea acordata, se recomanda existenta unei relatii contractuale intre parti, care sa enumere si aceste obligatii ale imputernicitului (confidentialitate, seriozitate, profesionalism)".
     
    Ioana Gheorghe completeaza ca, intrucat imputernicirea trebuie sa fie un document autentificat de un notar public, care trebuie depus la autoritatile fiscale in original, aceasta nu se va efectua prin simpla ei transmitere online.
     
    Plata doar per declaratie fiscala transmisa online
     
    Dupa ce se semneaza un contract de prestari servicii de depunere online a declaratiilor fiscale si se imputerniceste unul dintre reprezentantii furnizorului sa-l reprezinte pe contribuabil, restul colaborarii dintre cele doua parti se poate desfasura doar online. Astfel, contribuabilul primeste pe site-ul furnizorului un cont pe care il poate accesa prin intermediul unui nume de utilizator si al unei parole. In acest cont, platitorul de taxe isi transmite declaratiile fiscale completate, pe care furnizorul i le va trimite catre ANAF, ambele operatiuni desfasurandu-se doar pe internet. 
     
    Mai exact, de fiecare data cand trebuie sa-si depuna declaratiile fiscale, contribuabilul intra in acel cont, incarca documentele pe care doreste sa le trimita la ANAF, completeaza o comanda catre furnizor si i-o trimite. In acest mod, acesta isi transmite documentele catre furnizor. Dupa aceasta etapa, site-ul furnizorului ii trimite automat contribuabilului un mail cu numarul de inregistrare al comenzii si alte informatii despre comanda.
     
    Pentru aceasta transmitere a documentelor, contribuabilul ii plateste furnizorului pretul pentru fiecare document depus online in cont, in functie de tipul acestuia si de frecventa cu care trebuie depus la Fisc. De altfel, pe site-urile furnizorilor de asemenea servicii, preturile incep de la 2 lei + TVA, pentru transmiterea unei declaratii care este pe zero, de exemplu, declaratia 100, in format de fisier PDF inteligent, care se poate semna electronic, si ajung pana la 20 de lei + TVA, pentru declaratie pentru transmiterea declaratiei D318. 
     
    Pe site-urile furnizorilor de servicii de declarare online, li se subliniaza clientilor sa le transmita declaratiile fiscale online cu cel mult 5 zile inainte de termenul limita catre ANAF. Astfel, daca acest termen nu este respectat, exista riscul ca aceste declaratii sa nu fie transmire in timp util catre Fisc.
     
    Se pot depune online circa 15 de declaratii fiscale 
     
    In prezent, se pot transmite electronic urmatoarele formulare fiscale:
    • Declaratia privind obligatiile de plata la bugetul de stat, formularul 100;
    • Declaratia privind impozitul pe profit, formularul 101;
    • Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate, formularul 112;
    • Decontul privind accizele, formularul 120;
    • Decontul privind impozitul la titeiul din productia interna, formularul 130;
    • Declaratia privind veniturile realizate din Romania, formularul 200;
    • Declaratia informativa privind impozitul retinut la sursa si castigurile/pierderile realizate, pe beneficiari de venit, formularul 205;
    • Declaratia informativa privind inceperea/incetarea activitatii persoanelor fizice care desfasoara activitate in Romania si care obtin venituri sub forma de salarii din strainatate, formularul 222;
    • Cererea privind destinatia sumei reprezentand pana la 2% din impozitul anual si deducerea cheltuielilor efectuate pentru economisirea in sistem colectiv pentru domeniul locativ, formularul 230;
    • Decontul de taxa pe valoarea adaugata, formularul 300;
    • Decontul special de taxa pe valoarea adaugata, formularul 301;
    • Cererea de rambursare a taxei pe valoarea adaugata pentru persoanele impozabile stabilite in Romania, depusa potrivit art. 147^2 alin. (2) din Codul Fiscal, formularul 318;
    • Declaratia recapitulativa privind livrarile/ achizitiile/ prestarile intracomunitare, formularul 390;
    • Declaratia informativa privind livrarile/ prestarile/achizitiile efectuate pe teritoriul national, formularul 394;
    • Declaratia rectificativa, formularul 710;
    • Situatiile financiare anuale;
    • Trasmiterea modificarilor in registru salariatilor.
    Daniela Popa mentioneaza ca timpul alocat depunerii online a declaratiilor fiscale este de aproximativ 10 minute per declaratie, compunandu-se din:
    • semnarea electronica a formularelor PDF validate;
    • depunerea online prin accesarea site-ului www.e-guvernare.ro
    • salvarea confirmarilor/ recipiselor electronice aferente fiecarei declaratii in parte.
    "Timpul insa poate varia foarte mult, existand situatii in care site-ul are un timp de raspuns mai mare, in special in privinta obtinerii recipiselor", subliniaza Daniela Popa.
     
    Aceeasi opinie o are Ioana Gheorghe, care a observat ca "timpul necesar depunerii declaratiilor depinde de numarul declaratiilor si de functionalitatea portalului prin care se depun", dar in ultima perioada s-a imbunatatit modul de functionare al portalului e-guvernare.

 
© 2024 Contabilitate Bucuresti - Contabilitate - Consultanta Contabilitate - Servicii de calitate pentru afacerea Ta !