Acasa arrow Stiri arrow Firmele devenite obligatoriu micointreprinderi depun doua declaratii in plus la Fisc in aceasta luna

Martie este o luna mai aglomerata din punct de vedere birocratic pentru firmele obligate sa devina microintreprinderi de la 1 februarie, ele avand de indeplinit in aceasta perioada fiscala cu doua obligatii declarative mai mult decat de obicei. Termenul-limita pentru transmiterea formularelor expira luni, 25 martie.

De la 1 februarie toate societatile comerciale cu capital privat care au realizat venituri de pana la 65.000 de euro in 2012, indiferent de numarul de salariati, au fost obligate sa plateasca impozit pe veniturile microintreprinderilor chiar daca pana in acel moment erau platitoare de impozit pe profit. Practic, de la 1 februarie, nicio societate privata cu venituri sub plafonul amintit sau nou-infiintata nu a mai putut plati 16% impozit pe profit, toate fiind fortate sa aplice regimul fiscal al microintreprinderilor, care presupune plata unui impozit de 3% pe veniturile realizate.

Desi modificarea sistemului de impunere este si asa o masura problematica pentru ca intervine in timpul anului fiscal, bulversand  planurile de afaceri ale micilor intreprinzatori in 2013, ea provoaca si  cresterea numarului de declaratii fiscale pe care microintreprinderile sunt nevoite sa le depuna la autoritatile fiscale.

Pe de-o parte contribuabilii care vor fi impozitati ca microintreprinderi trebuie sa comunice organelor fiscale teritoriale modificarea sistemului de impunere pana la data de 25 martie 2013 inclusiv.  Modificarea vectorului fiscal  se face prin depunerea formularului 010 - „Declaratie de inregistrare fiscala/de mentiuni" privind optiunea pentru plata impozitului pe veniturile microintreprinderilor".Nu uitati ca, incepand din 12 martie, formularele de inregistrare fiscala au fost modificate de autoritati.

Tot pana la 25 martie 2013 contribuabilii vor trebui sa depuna si doua declaratii pentru raportarea profitului, atat cel inregistrat in anul 2012, cat si cel obtinut in perioada 1 ianuarie 2013 – 31 ianuarie 2013.

In ceea ce priveste profitul de anul trecut, regulile de raportare si plata nu s-au modificat. Exact ca si celelalte firme, microintreprinderile aplica regulile generale privind declararea si plata impozitului pe profit: nu mai depun declaratia 100 pentru trimestrul IV, ci doar formularul 101, pana la data de 25 martie 2013.

Ceva mai neclare au fost reglementarile aplicabile in cazul impozitului pe profit pentru luna ianuarie in privinta pierderilor fiscale, insa si acestea au fost clarificate de autoritati prin modificarea Normelor de aplicare a Codului fiscal.

Potrivit regulilor publicate in 14 martie, pierderea fiscala inregistrata in anii anteriori anului 2013 se recupereaza potrivit prevederilor art. 26 din Codul fiscal, de la data la care contribuabilul revine la sistemul de plata a impozitului pe profit, anul 2013 fiind considerat un singur an fiscal in sensul celor 5 sau 7 ani consecutivi.

In mod similar si pierderea fiscala din perioada 1 ianuarie – 31 ianuarie 2013 inclusiv, inregistrata de catre un contribuabilul care, in aceasta perioada, a fost platitor de impozit pe profit, se recupereaza, potrivit prevederilor art.26 din Codul fiscal, de la data la care contribuabilul revine la sistemul de plata a impozitului pe profit, iar anul 2014 este primul an de recuperare a pierderii, in sensul celor 7 ani consecutivi.

Reglementarile publicate la jumatatea lui martie mai prevad ca, in cazul in care contribuabilul revine in cursul anului 2013 la sistemul de plata a impozitului pe profit, pierderea fiscala inregistrata in  luna ianuarie este luata in calcul la stabilirea profitului impozabil/pierderii fiscale din perioada 1 februarie - 31 decembrie 2013, inaintea recuperarii pierderilor fiscale din anii precedenti anului 2013, si se recupereaza incepand cu anul 2014, in limita celor 7 ani consecutivi, prevazuti de art. 26 din Codul fiscal.

”Perioada 1 februarie – 31 decembrie 2013 inclusiv nu este considerata an fiscal in sensul celor 7 ani consecutivi”, mai stabilesc normele modificate ale Codului fiscal.

Pe baza acestor reguli, microintreprinderile vor completa formularul 101 aferent lunii ianuarie. Fiscul a actualizat inca de la finalul lunii trecute aplicatia in care se raporteaza impozitul pe profit pentru luna ianuarie, cel mai scurt an fiscal din istoria economiei de piata a Romaniei.

Declaratia 101 pentru prima luna din 2013 se completeaza pe acelasi program de asistenta valabil pentru anul 2012, numai ca pe formular trebuie inscris anul 2013 si bifata casuta "PJ care, la 31 decembrie, indeplinesc conditiile de platitor de impozit pe veniturile microintreprinderilor conform art. 112^2 alin. 3) Cod Fiscal".

Cum se declara impozitul pentru microintreprinderi

Potrivit reglementarilor fiscale, calculul si plata impozitului pe veniturile microintreprinderilor se efectueaza trimestrial, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului pentru care se calculeaza impozitul.

Pana la aceasta data, microintreprinderile au obligatia de a depune formularul 100 - „Declaratia privind obligatiile de plata la bugetul de stat”, in care trebuie sa selectezed randul “impozit pe veniturile microintreprinderilor”.

Practic, cei care aplica de la 1 februarie sistemul de plata a impozitului pe veniturile microintreprinderilor vor trebui sa depuna primul formular 100 in 25 aprilie. Urmatoarele termene de declarare sunt 25 iulie (pentru trimestrul aprilie-mai-iunie 2013) si 25 octombrie (pentru trimestrul iulie-august-septembrie 2013) si 25 ianuarie 2014 (pentru trimestrul octombrie-noiembrie-decembrie). Celelalte declaratii ale contribuabilului care plateste impozitul pe veniturile microintreprinderilor  (cum ar fi decontul de TVA pentru platitorii de TVA sau declaratia unica pentru firmele cu salariati) se depun ca si pana acum, in functie de vectorul fiscal.