Descarcati Flash Player pentru a vizualiza continutul .
Image 1 Title
Image 2 Title
Image 3 Title
Image 4 Title
Image 5 Title

AcasaServiciiAvantajeCarieraPortofoliuCautareContactCodul Fiscal 2014
Acasa arrow Info Utile arrow Cum va arata Codul Fiscal, dupa 1 iulie 2010? Ce ii asteapta pe contribuabili?
Servicii
Preturi
Noutati Legislative
Legislatie
Stiri
Info Utile
Programe - Declaratii
Etape infiintari societati
Link-uri utile
Coduri CAEN Rev.2
Codul Fiscal 2014
Codul Fiscal 2013
Codul Fiscal 2012
Codul Fiscal 2011
Cod Procedura Fiscala
Legea 31/1990
Legea 31/1991
Legea 64/1995
Legea 441/2006

Cum va arata Codul Fiscal, dupa 1 iulie 2010? Ce ii asteapta pe contribuabili?
Guvernul reuseste un adevarat record al modificarilor aduse Codului Fiscal odata cu publicarea unei Ordonante de urgenta prin care cresc birurile datorate statului, cu 3 zile inainte de intrarea in vigoare. Astfel, pe 28 iunie apare in Monitorul Oficial o ordonanta de urgenta prin care se modifica radical un intreg sistem de impozitare. In aceste conditii, contribuabilii sunt practic pusi in fata faptului implinit, urmand ca pana 1 iulie sa si puna in aplicare noile masuri impuse de Guvern. In caz contrar, Fiscul le-a pregatit amenzi pe masura.
 
Munca dependenta vs activitati independente

Odata cu noua ordonanta, Fiscul va putea recalifica orice activitate care indeplineste conditiile pentru a fi considerata activitate dependenta, aplicand principiul prevalentei economicului asupra juridicului.

Astfel, orice activitate poate fi reconsiderata ca activitate dependenta daca indeplineste cel putin unul dintre urmatoarele criterii:
a) beneficiarul de venit se afla intr-o relatie de subordonare fata de platitorul de venit, respectiv organele de conducere ale platitorului de venit, si respecta conditiile de munca impuse de acesta, cum ar fi: atributiile ce ii revin si modul de indeplinire a acestora, locul desfasurarii activitatii, programul de lucru;
b) in prestarea activitatii, beneficiarul de venit foloseste baza materiala a platitorului de venit, respectiv spatii cu inzestrare corespunzatoare, echipament special de lucru sau de protectie, unelte de munca si altele asemenea;
c) beneficiarul de venit contribuie numai cu prestatia fizica sau cu capacitatea intelectuala, nu si cu capitalul propriu;
d) platitorul de venit suporta in interesul desfasurarii activitatii cheltuielile de deplasare ale beneficiarului de venit, cum ar fi indemnizatia de delegare-detasare in tara si in strainatate, precum si alte cheltuieli de aceasta natura;
e) platitorul de venit suporta indemnizatia de concediu de odihna si indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca, in contul beneficiarului de venit;
f) orice alte elemente care reflecta natura dependenta a activitatii.


In cazul reconsiderarii unei activitati ca activitate dependenta, impozitul pe venit si contributiile sociale obligatorii, stabilite potrivit legii, vor fi recalculate si virate, fiind datorate solidar de catre platitorul si beneficiarul de venit. În acest caz se aplica regulile de determinare a impozitului pentru veniturile din salarii realizate in afara functiei de baza.

Astfel, potrivit noilor reglementari, persoanele care au venituri din activitati independente vor plati contributii de asigurari sociale individuale, similare celor achitate de orice angajat, dar numai pentru sumele care echivaleaza cu cinci salarii medii pe an.

Masura vizeaza angajatori din toate industriile care utilizeaza, de exemplu, contracte cu persoane fizice autorizate. In aceasta situatie, persoanele care obtin venituri din activitati independente vor achita contributii sociale similare celor platite pentru salarii, daca activitatea pe care o desfasoara poate fi considerata drept "activitate dependenta".

Venitul net anual dintr-o activitate independenta stabilit pe baza normei de venit nu poate fi mai mic decat salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, in vigoare la momentul stabilirii normei de venit, inmultit cu 12.
"Prin actul normativ adoptat astazi(n.r. saptamana trecuta) aducem sistemul de taxe si impozite din Romania in zona normalitatii", a declarat ministrul Vladescu, dupa adoptarea actului normativ in sedinta de Guvern de saptamana trecuta.

Acesta considera ca au existat si vor exista lacune legislative care permit utilizarea diverselor sisteme de plata in scopul obtinerii de venituri necuvenite

Minstrul Vladescu apreciaza ca prin aceasta ordonanta aduce in zona normalitatii venituri de genul celor non-salariale: veniturile PFA-urilor, veniturile din drepturi de autor, formule utilizate pentru a evita plata tututor taxelor si impozitelor, in opinia acestuia.

De asemenea, prin aceasta noua ordonanta se modifica cotele de cheltuiala forfetara acordata la calculul venitului net anual din drepturi de proprietate intelectuala in sensul diminuarii acesteia de la 40% la 20% iar in cazul veniturilor de aceasta natura provenind din crearea unor lucrari de arta monumentala de la 50% la 25%.

Se impoziteaza tichetele de masa/cadou/cresa , dobanzile la depozitele bancare si platile compensatorii

Potrivit noilor prevederi, in veniturile salariale vor fi incluse urmatoarele sume acordate angajatilor:
- contravaloarea tichetelor cadou acordate potrivit legii;
- contravaloarea tichetelor de cresa acordate conform legii;
- contravaloarea tichetelor de vacanta acordate conform legii;
- contravaloarea tichetelor de masa acordate potrivit legii.

Mai mult, vor fi incluse in veniturile salariale si impozitate platile compensatorii, acordate potrivit legii.

Vor fi impozitate si veniturile obtinute de catre persoanele fizice rezidente sub forma dobanzilor la depozitele la vedere/conturile curente si la depozitele clientilor constituite in baza legislatiei privind economisirea si creditarea in sistem colectiv pentru domeniul locativ, cu cota de 16%, indiferent de data constituirii raportului juridic.

Si veniturilor obtinute de catre persoanele fizice rezidente sub forma dobanzilor pentru depozite la termen, si/sau instrumente de economisire vor fi impozitate cu cota de 16%, indiferent de data constituirii raportului juridic.

Totodata, se va unifica cota de impunere a veniturilor obtinute din transferul titlurilor de valoare, altele decat partile sociale si valorile mobiliare in cazul societatilor inchise la 16%, indiferent de perioada de detinere a titlurilor si reportarea pierderii nete anuale in urmatorii 7 ani fiscali consecutivi.

OUG nr. 58/2010 prevede, de asemenea, stabilirea si efectuarea de catre contribuabili, in cursul anului fiscal, a platilor anticipate la sfarsitul fiecarui trimestru, in contul impozitului anual datorat.

La calculul castigului net si a impozitului aferent in cazul transferului titlurilorvde valoare, altele decat partile sociale si valorile mobiliare in cazul societatilor inchise, pentru anul 2010, se aplica urmatoarele reguli:
- pentru perioada 1 ianuarie 2010 – 30 iunie 2010 se determina castigul net/pierderea neta aferent/aferenta acestei perioade in functie de perioada de detinere si se asimileaza castigului net anual /pierderii nete anuale. Impozitul se determina prin aplicarea cotelor de impunere de 1% si respectiv 16% la castigul net aferent perioadei, asimilat castigului net anual.

Pierderea neta aferenta perioadei 1 ianuarie 2010 – 30 iunie 2010 asimilata pierderii nete anuale se compenseaza cu castigul net asimilat castigului net anual aferent perioadei 1 iulie 2010 – 31 decembrie 2010. Daca in urma compensarii rezulta pierdere, aceasta se reporteaza numai asupra castigului net anual impozabil aferent anului 2011.

-pentru perioada 1 iulie 2010 – 31 decembrie 2010 regulile privind impunerea castigului din transferului titlurilor de valoare, altele decat partile sociale si valorile mobiliare in cazul societatilor inchise se aplica
prin asimilare perioadei respective cu anul fiscal.

OUG prevede si modificarea cotei de impunere anticipata a castigurilor din operatiuni de vanzare cumparare valuta la termen pe baza de contract, precum si orice alte operatiuni de acest gen de la 1% la 16% pentru persoane fizice rezidente.

De asemenea, este prevazuta si unificarea cotei de impunere pentru castigurile din jocuri de noroc la 25%.

Din Ordonanta a disparut taxa de solidaritate impuse celor care detin mai multe locuinte


Guvernul a decis, luni, sa elimine din proiectul de modificare a Codului Fiscal articolul care impunea proprietarilor de mai multe locuinte sa achite in acest an o taxa de solidaritate, urmand ca impozitarea sa fie reglementata printr-un act normativ distinct fara incidenta asupra Codului Fiscal.

"Am rediscutat luni ordonanta de modificare a Codului Fiscal si am decis sa eliminam articolul privind taxa pentru cldiri, urmand ca Ministerul Finantelor sa reglementeze procedura printr-un proiect de lege", a declarat, luni agentiei Mediafax ministrul Agriculturii, Mihail Dumitru.

Surse oficiale au precizat pentru Mediafax ca Executivul a decis eliminarea articolului care introducea taxa de solidaritate pentru mai multe cladiri detinute in proprietate considerand ca acesta era "atacabil".

Surse ministeriale au explicat, totodata, ca membrii Guvernului au apreciat ca taxa de solidaritate nu poate fi introdusa prin modificarea Codului Fiscal, ci trebuie reglementata printr-un act normativ distinct fara legatura cu acest Cod.

Ce se abroga?

La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta:
a) se abroga prevederile privind scutirea de la plata impozitului pe veniturile din salarii stabilite potrivit art. 3 alin. (3) si (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 8/2009 privind acordarea tichetelor de vacanta, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 110 din 24 februarie 2009. Prevederile privind scutirea de la plata contributiilor sociale obligatorii stabilite potrivit art. 3 alin. (3) si (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 8/2009 raman in vigoare;

b) se abroga prevederile privind scutirea de la plata impozitului pe veniturile din salarii stabilite potrivit art. 8 din Legea nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masa, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 260 din 13 iulie 1998, cu modificarile si completarile ulterioare. Prevederile privind scutirea de la plata contributiilor sociale obligatorii stabilite potrivit art. 8 din Legea nr. 142/1998, cu modificarile si completarile ulterioare, raman in vigoare.

De asemenea, in termen de 30 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a prezentei ordonante de urgenta se vor elabora de catre Ministerul Finantelor Publice normele metodologice de aplicare a prezentei ordonante de urgenta, care vor fi aprobate prin hotarare a Guvernului.
 
Sursa: Avocatnet.ro
 
© 2024 Contabilitate Bucuresti - Contabilitate - Consultanta Contabilitate - Servicii de calitate pentru afacerea Ta !