Descarcati Flash Player pentru a vizualiza continutul .
Image 1 Title
Image 2 Title
Image 3 Title
Image 4 Title
Image 5 Title

AcasaServiciiAvantajeCarieraPortofoliuCautareContactCodul Fiscal 2014
Acasa arrow Info Utile arrow Noua forma de impozitare a microintreprinderilor:
Servicii
Preturi
Noutati Legislative
Legislatie
Stiri
Info Utile
Programe - Declaratii
Etape infiintari societati
Link-uri utile
Coduri CAEN Rev.2
Codul Fiscal 2014
Codul Fiscal 2013
Codul Fiscal 2012
Codul Fiscal 2011
Cod Procedura Fiscala
Legea 31/1990
Legea 31/1991
Legea 64/1995
Legea 441/2006

Noua forma de impozitare a microintreprinderilor:
Implicatii fiscale ale eliminarii
impozitului de 3%
 
Incepand cu acest an, microintreprinderile vor fi impozitate ca orice alta firma, prin aplicarea cotei unice de 16% sau a impozitului minim, fara ca acestea sa mai poata opta pentru impozitul de 3% pe venit. Specialistii prevad inchideri de firme in lant odata cu punerea in aplicare a acestei masuri, iar singura alternativa viabila ar fi schimbarea statului fiscal in "persoana fizica autorizata".
”Modul in care este reglementat in prezent regimul fiscal al microintreprinderilor este destul de ambigu”, subliniaza Alexandru Tabacu. Desi codul fiscal a fost modificat in cursul anului 2009 continua sa existe titlul IV Impozit pe veniturile microintreprinderilor. In schimb articolul 107 reglementeaza doar cote de impunere pentru 2007, 2008 si 2009. Nicio prevedere in legatura cu cota aferenta anului 2010.

Potrivit acestuia, exista intr-adevar o interpretare perfect valabila conform careia, daca nu exista cota specifica de impozitare pentru 2010, companiile eligibile nu mai pot aplica regimul specific microintreprinderilor.

Intrebarea care apare este de ce nu a fost eliminat acest capitol atat din codul fiscal cat si din normele metodologice de aplicare cu prilejul ultimelor modificari din 2009?

”In acest context singura interpretare este aceea conform careia in 2010 nemaiexistand un impozit pe venitul microintreprinderilor se va aplica automat impozit pe profit” a precizat Ioana Cartite, Tax Consultant in cadrul Mazars.

Implicatii la nivelul firmelor


Modificarea tipului de impozit datorat, din cel pe veniturile microintreprinderilor in cel pe profit determina modificarea implicita a bazei impozabile, spune Ioana Cartite.

In cazul microintreprinderilor, se aplica o cota de 3% in 2009 la totalitatea veniturilor obtinute din orice sursa, mai putin din anumite categorii de venituri. (i.e. acestea sunt specificate la art. 108 alin. (1) din Codul Fiscal). Totusi, in situatia in care impozitul datorat de microintreprinderi este mai mic decat impozitul minim anual, prevazut la art. 18 alin. (3) din Codul fiscal, acestea sunt obligate la plata impozitului la nivelul acestei sume (i.e. la nivelul impozitului minim).

In schimb, profitul impozabil se calculeaza ca diferenta intre veniturile realizate din orice sursa si cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri dintr-un an fiscal, din care se scad veniturile neimpozabile si la care se adauga cheltuielile nedeductibile. La stabilirea profitului impozabil se iau in calcul si alte elemente similare veniturilor si cheltuielilor potrivit prevederilor Codului Fiscal si a Normelor de Aplicare a Codului Fiscal. Bineinteles ca și acest impozit pe profit trebuie comparat cu impozitul minim, iar in cazul in care impozitul pe profit e mai mic se va achita impozitul minim.

Cele mai avantajate microintreprinderi erau cele care realizau marje mari de profit


”Observam asadar ca principalul avantaj al statutului de microintreprindere il constituie faptul ca acestea platesc un impozit de 3% din veniturile obtinute in 2009, si nu de 16% din profitul impozabil realizat. In acest sens, putem aprecia faptul ca cele mai avantajate dintre microintreprinderi sunt cele care realizau marje mari ale profitului” subliniaza Ioana Cartite.

Pentru a putea ilustra impactul pe care modificarea tipului de impozit platit il are asupra situatiei fianciare a microintreprinderilor, vom prezenta in continuare un exemplu simplificat in acest sens. Astfel, daca o microintreprindere realizeaza intr-un an fiscal venituri de 50.000 lei si profit de 10.000 lei (presupunem ca profitul impozabil dupa efectuarea ajustarilor fiscale este tot 10.000 lei), aceasta avea optiunea sa plateasca fie 1.500 lei, corespunzator cotei de 3% a impozitui pe venit, fie 1.600 lei, echivalentul cotei de 16% a impozitului pe profit.

Din acest calcul simplu putem aprecia faptul ca o microintreprindere care opereaza cu o marja a profitului mare va fi clar dezavantajata de aplicarea impozitului pe profit, explica consultantul fiscal Ioana Cartite.

”Astfel, singura interpretare valabila la acest moment este ca firma va fi obligata sa achite impozit pe profit in 2010, iar in cazul exemplului prezentat de noi mai sus firma va fi obligata sa achite 1.600 lei. Pentru a simplifica exemplul, nu am mai analizat si impactul impozitului minim asupra acestui caz” a adaugat aceasta.

Consecinta ”pozitiva”: microintreprinderea va putea deduce pierderi fiscale

O alta consecinta (potential pozitiva) a acestei modificari ar putea fi si faptul ca, in calitate de platitor de impozit pe profit, respectiva intreprindere poate sa deduca pierderile fiscale conform regulii art. 26 din Codul Fiscal (i.e. 5 ani, respectiv 7 ani pentru pierderea fiscala anuala realizata incepand cu anul 2009), apreciaza Ioana Cartite. Mentionam ca pierderea fiscala anuala este cea care rezulta din declaratia cod 101 Declaratie privind impozitul pe profit.

In ceea ce priveste procedurile care trebuie indeplinite, microintreprinderile vor trebui in primul rand sa depuna la organele fiscale Declaratia de mentiuni cod 010 in termenul mentionat de prevederile Codului de Procedura Fiscala (i.e. 30 de zile de la data producerii modificarilor datelor din declaratia de inregistrare fiscala) prin care sa notifice autoritatile fiscale ca vor aplica incepand cu 2010 impozit pe profit.”Nu cred ca autoritatile fiscale vor face din oficiu aceste modificari in vectorul fiscal al tuturor microintreprinderilor” subliniaza Ioana Cartite.

Cat despre implicatiile la nivelul mediului de afaceri, schimbarea impozitului platit de microintreprinderi, din cel pe veniturile realizate in impozit pe profit, va afecta activitatea celor peste 300.000 de microintreprinderi care apareau in statisticile nationale provizorii, din luna noiembrie 2009 (furnizate de Institutul National de Statistica).

Conform Cartei Albe a IMM-urilor, lansata de Consiliul National al IMM-urilor (CNIPMMR) din Romania, cele mai vulnerabile microintreprinderi in anii anteriori au fost cele din domeniul industriei, din regiunea de Nord-Vest si, prin urmare, acestea par in continuare cele mai expuse falimentului. Pe de alta parte, este de la sine inteles ca foarte afectate de modificarea tipului de impozit platit vor fi in principal acele microintreprinderi care realizau o marja de profit foarte mare, a explicat consultantul fiscal Ioana Cartite.

Rezultatul ?

Un rezulat firesc al oricarei masuri de inasprire a fiscalitatii este schimbarea strategiei firmei pentru adaptarea la noua realitate fiscala. Asta va insemna restructurarea firmelor sau a modului de operare. Este foarte probabil ca unele microintreprinderi sa devina nerentabile si sa intre in faliment sau sa fie introduse voluntar in lichidare administrative, explica Alexandru Tabacu, Tax consultant Voicu Filipescu.

Si daca e sa vorbim de alternative viabile, Alexandru Tabacu indica utilizarea structurii “persoana fizica autorizata”, o varianta mai putin impovaratoare decat regimul unei companii “normale”.
 
© 2024 Contabilitate Bucuresti - Contabilitate - Consultanta Contabilitate - Servicii de calitate pentru afacerea Ta !